Olen iltalukemisina lueskellellut viime aikoina muun muassa Tanja Aitamurron, Taneli Heikan, Petteri Kilpisen ja Matti Posion räväkkää pamflettia Uusi kultakausi. Kuinka sosiaalinen media mullistaa kaiken. (2011) Kirjassa käsitellään paljon ja kiinnostavista näkökulmista muun muassa avoimuutta ja demokratiaa. Kirjoittajat väittävät, että some on vaikutuksiensa järistyttävyydessä verrattavissa sähköön, teollistumiseen, kirjapainotaitoon ja kopernikaaniseen käänteeseen :) Koittamassa on aika, jolloin yhteiskunnan ohjaimiin siirtyy voimaantunut yksilö, joka digitaalissa verkostoissa valitsee vapaasti, kenen kanssa liittoutuu.
Kuten toisaalla olen jo kertonutkin, kuntamme koulutoimessa on vähän aikaa sitten otettu valtava ja edistyksellinen tiikerin loikka kohti aiempaa avoimempaa perusopetusta. Kaikkien oppilaiden oppilastietolomakkeisiin on lisätty kaksi huipputärkeää lupaa: "lupa oppilaan töiden esittämiseen /välittämiseen Internetissä" ja "lupa töiden, jossa oppilas itse esiintyy ja näkyy esittämiseen/välittämiseen Internetissä". Nämä luvat ovat oletusarvoisesti kaikilla, huoltajilla on toki halutessaan mahdollisuus lupa poistaa. Neljän vuoden odotukseni (ja syksyinen lobbaus) on nyt palkittu ja olen asiasta todella iloinen! Nyt voimme helposti alkaa viritellä esimerkiksi koulun verkkolehteä, joka aikanaan kuihtui alkutekijöihinsä paljolti juuri siksi, että lupien hankkiminen oli niin työlästä ja hidasta.
Jotta avoimuus voi lisääntyä, tarvitaan tietoa tekijänoikeuksista. Esimerkiksi Tarmo Toikkanen tekee tunnetusti valtavan hienoa työtä opettajien valistamiseksi. Hänen oppiensa pohjalta koetin vääntää yläkoululaisille sopivaa rautalankaa kuvien käytöstä. Koetin pidättäytyä vain parissa perusasiassa ja neuvoa, mitä voi tehdä, en niinkään varoitella kaikesta siitä, mitä ei saa tehdä. Tällainen siitä tuli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti