tiistai 30. lokakuuta 2012

Arkista ruohonjuuritason TVT:tä

Kunnassamme oli veso lauantaina 27.10. Veso alkoi varsin mielenkiintoisesti Ilpo Halosen johdolla, kun hän organisoi meille videokonferenssiyhteyden suoraan Mumbaihin! Konferenssissa esiteltiin Eumind-yhteistyötä, jossa osapuolina on kouluja niin Intiasta, Belgiasta, Hollannista, Tanskasta kuin Suomestakin. Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksikaan, että lento Intiaan kestää vain reilut kuusi tuntia ja mikä tärkeintä, aikaero on vain kaksi ja puoli tuntia, mikä mahdollistaa esim. videokonferenssien järjestämisen koulupäivien aikana. Vesossa esiteltiin myös eTwinningiä ja toivon, että viimeistään ensi lukuvuonna meidänkin koulussa alkaisimme jonkinlaisen kansainvälisen yhteistyön.

Yhteisen aloituksen jälkeen opettajat oli jaettu n. 60 opettajan ryhmiksi, jotka kiersivät eri pisteillä ryhmän aikataulun mukaan. Pisteillä esiteltiin esimeriksi älytaulun käyttöä ja kerrottiin sosiaalisen median mahdollisuuksista ja haasteista. Yksi piste oli tietokoneluokka, jossa täytettiin Opeka-kysely

Meidän koululla oli yksi piste, jossa esittelimme sitä, miten TVT:tä meidän koululla käytetään. Koska olemme kunnassamme ainoa koulu, jossa on mobiililaitteita käytössä, niin esittelimme nimenomaan niitä. Kun alkusyksystä saimme toimeksiannon, suunnittelimme ensin mallia, jossa yleisö olisi ryhmissä tehnyt jotain, josta sitten olisi lopuksi koostettu yhteinen esitys. Tehtävänä olisi voinut olla esimerkiksi iPod Toucheilla ja iPadeilla tehty yhteinen tarina, josta jokainen ryhmä olisi tavalla tai toisella tehnyt yhden luvun. Ryhmän tuotos olisi voinut olla esimerkiksi kuva ja siihen äänitetty selostus. Näistä olisi sitten voitu lopuksi vaikka iMoviella koostaa "elokuva". Kun aikaa oli käytettävissä vain puoli tuntia per ryhmä ja ryhmät olivat noin isoja, eikä verkon toimivuudesta ollut kovin varmoja takeita, emme lopulta uskaltaneet lähteä näin osallistavaan kokeiluun. Yleisön osallistumismahdollisuudet rajoittuivat lopulta siihen, että luokassa kiersi kuusi podia ja pari padia, joilla saattoi lähettää kommentteja Todaysmeetillä luomallemme taustakanavalle.



Vakaa tarkoitus oli välttää erityisesti perinteisiä kalvosulkeisia ja pitkiä pölinöitä, ja siksi varsinainen esitys koostui aluksi näytetystä teaserivideosta, jossa on yleisesti koottu esimerkkejä meidän tekemisistä. Parhaillaan on meneillään vasta koulumme viides toimintavuosi, eikä meillä todellakaan ole esimerkiksi TVT-strategiaa tms. sellaista olemassakaan. TVT-toimintamme on kaikin tavoin spontaania, harrastelijatyylistä ruohonjuuritason sissitoimintaa. Tämän lisäksi on tietysti myös perinteisempää ATK-valinnaiskurssiopetusta ja Moodle-kursseja. Näyttää kuitenkin siltä, että painopiste on kulkemassa erityisesti a)avoimeen ja b)mobiiliin suuntaan. Niinpä kerroin aluksi lyhyesti miksi pidämme - tai ainakin minä pidän - avoimuuden kehittämistä tärkeänä, ja mitä avoimuus meiltä edellyttää. Sitten Markus-kollega kertoi hankkimistamme laitteista ja erityisesti siitä, että kaikki on hankittu koulun omasta pienestä budjetista. Mitään hankerahoja tai korvamerkittyjä erityisiä rahoja meillä ei todellakaan ole. Tällä hetkellä noin puolella opettajistamme on henkilökohtainen iPadi - ja kaikki ovat ostaneet sen omilla rahoillaan. Se sinänsä on tietysti on väärin.

Lopuksi esittelimme Saara-kollegan vitosluokkalaisten vesoa varten tekemiä töitä aiheesta Mistä ruska johtuu. Markus oli koostanut työskentelyprosessista videon, ja Saara kertoi lopuksi luokan työskentelystä ja näytti lopputuotoksia.

Molemmat videot ja videolla vilahtavien blogien, wikien yms. linkit olimme vielä koonneet erikseen Google Sitesilla perustetulle sivulle, jotta saatoimme antaa osalllistujille vain yhden osoiteen - eikä yhtään monistetta! Hyvä me :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti