Kun viimeksi päivitin tätä blogia, ikivanha omenapuu kotimme nurkalla kukki, nyt ovat omenat kypsymässä. Olen jo parin päivän ajan siivoillut hiljalleen työhuonetta muiden hommien lomassa. On oikeastaan ihan hyväkin, että keväältä aina jää sekalaisia kasoja kaikki kulmat täyteen, niiden selvittely kun on helppo tapa päästä takaisin töihin käsiksi.
Olin optimistina kuvitellut, että kesän aikana puuhailisin myös työasioiden parissa. Erityisesti minun piti kartoittaa erilaisia infografiikka-välineitä ja opetella piirtämään :) Lisäksi piti tutustua ainakin Voicethreadiin Kaikki nämä jäivät pelkän suunnittelun asteelle. No se ei sikäli haittaa, että olen toivonut ja saanut ensi lukuvuodeksi minimitunnit ja välivuoden luokanohjaajan hommista. Tarkoitus olisi tehdä draamapedagogiikan perusopinnot työn ohessa. Saapa nähdä kuinka tämän suunnitelman käy.
Töiden aloittaminen tuntuu pitkän ja leppoisan loman jälkeen tänä vuonna erityisen innostavalta siksi, että koulullemme on hankittu kaksikymmentä iPod Touchia ja kymmenen iPadia sekä kolme Apple TV:tä. Tämä on superluksusta!!! Ihanaa on myös, että näitä ei ole hommattu millään hankerahoilla eli meillä on täydellinen vapaus kehitellä niiden käyttöä aivan parhaaksi katsomallamme tavalla eikä aikaa pala hankevelvollisuuksien täyttämiseen.
Innostavaa on myös se, että olemme vakaasti päättäneet hissanopekollegan kanssa syventää yhteistyötä entisestään. Esimerkiksi torstaisin meillä on kummallakin koko päivän jonkun kasiluokan tunti, mikä tarjoaa mahtavan lukujärjestysteknisen perustan yhteistoiminnalle. Lisäksi meillä on yksi yhteinen hyppäri.
Tänään pidimme toisen kollegan Marian kanssa oman "vesopäivän". Maria siirtyy vuodeksi lukioon, mutta emme anna tämän häiritä viime vuonna hyvin alkanutta yhteistyötä. Maria on kesälomalla hankkinut iPadin ja toivoi ensinnäkin suosituksia parista kaikkein tärkeimmästä haltuun otettavasta appsista. On niin paljon mahdollisuuksia, että on vaikea valita, mutta kolmen kärjeksi nousivat keskustelussamme seuraavat: 1. joko Pages tai Keynote 2. Evernote 3. Explain Everythig. Mitäs sinä suosittelisit?
Lisäksi olimme jo etukäteen päättäneet pureutua kopipeistaamisen ongelmaan. Usein kun siitä puhutaan, puheessa on moralisoiva sävy ja sisältö on sen päivittelyä, miten laiskoja ja taitamattomia nykynuoret ovatkaan. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kun oppilas (tai opettaja!) sortuu kopipeistaamaan, kyse on ennen muuta siitä, että a)tehtävänanto on huono b)ei ole riittävästi harjoiteltu, miten muuten voi toimia.
Korjataksemme näitä puutteita päätimme aluksi tarttua Enkeli-Elisan caseen ja rakentaa sen ympärille tukevasti rautalangoitetun kokonaisuuden, jossa harjoitellaan mm. näkökulman muodostamista, omin sanoin tiivistämistä ja lähdekritiikkiä, esimerkkien käyttöä oman tuotoksen osana ja lopuksi kertyneiden palikoiden koostamista omaksi tuotokseksi (esim. artikkeliksi tai esseeksi.) Jaoimme tänään töitä ja nyt ryhdymme keräämään materiaalia, muotoilemaan tehtäviä ja kenties tekemään pieniä opasvideoita keskeisistä tarvittavista taidoista. Kaiken materiaalin tulemme jakamaan Joukkovoima-wikimme Mediataito-osastossa
Wow, hienoja virityksiä sinulla ja kollegoillasi taas työn alla. Minä olen vasta heräilemässä uuteen kouluvuoteen ja tuntuu, että päässä ei ole yhtään uutta innovatiivista ideanpoikastakaan. Keväällä onneksi laitoin ylös suuria linjoja ja tuntuu, että tänä vuonna on syytä painottaa ihan perusjuttuja. Mutta eihän senkään tarvitse olla tylsää. Täytyy vaan alkaa lukea muiden innostuneita postauksia!
VastaaPoistaKivaa lukuvuoden alkua!
Moi Anna-Maria ja kiitos kommentista! Toivoisin, että kaikilla maailman ihmisillä olisi samanlainen loma kuin meillä opettajilla, tässä kun on niin ihanaa juurikin se, että työasiat todella ehtivät unohtua aivan täysin.
PoistaPerusjuttujen painottaminen on varmaan aina hyvä idea! Juuri niin mekin aiomme tehdä. Ja muutenkin mun mielestä on aina hyvä, varsinkin peruskoulussa, tehdä vähemmän mutta se mikä tehdään, tehdään kunnolla.
Innostavaa lukuvuoden alkua myös Sinulle!