tiistai 10. tammikuuta 2012

FB:stä en luovu!

FB on tunnetusti aihe, joka herättää voimakkaita tunteita. Onhan esimerkiksi se jatkuva yksityisyysasetusten säätöjen säätäminen rasittavaa, mutta silti olen tällä hetkellä ainakin opettajana tullut ihan riippuvaiseksi nimenomaan FB:stä. Joka luokkatasolla ja valinnaiskurssilla on oma suljettu ryhmänsä, enkä ymmärrä, miten esimerkiksi tukioppilastoiminnan pyörittämisestä ilman tuota ryhmää mitään tulisikaan.

Kuvassa esimerkki seiskojen ryhmän käytöstä a)tiedonjakoon b)Ope-on-tyhmä -pedagogiikkaan :)



Perustin syksyllä myös valvontaluokkani huoltajille oman suljetun ryhmän, mutta siihen on liittynyt vain kaksi huoltajaa :) Kunhan aloitan aikanaan uusien seiskojen kanssa, yritän silloin uudestaan. Epäilen nimittäin, että yksi iso syy vähäiseen osallistumiseen on ennen muuta se, ettei tuollaiselle ryhmälle enää ysin puolivälissä oikein ole tarvetta - ellei siis sitä ennestään ole jo ollut olemassa.

EDIT: Täsmennyksenä vielä, että emme ole "kavereita" oppilaiden kanssa. Ja toisekseen, Voi olla, että huoli yksityisyyden suojelemisesta esti osaa vanhemmista liittymästä ryhmään. En ole varma, tulinko riittävän selvästi kertoneeksi, että kenenkään yksityisyys ei siitä vaarannu, että kuulumme samaan ryhmään.

2 kommenttia:

  1. Entäs se yksi oppilas, joka ei ole facebookissa? Jääkö hän eriarvoiseen asemaan? Vai joko kaikki ovat?

    VastaaPoista
  2. Ai niin, tuokin asia unohtui. Hyvä kysymys villelai. Ihan kaikki eivät ole. Uskoisin, että niiden kohdalla, jotka eivät ole, on jo lähes sataprosenttisesti kyse enempi vähempi tietoisesta valinnasta. Sanonkin aina, että näiden mun ryhmien takia, ei tarvitse eikä pidä kenenkään FB:hen profiilia luoda. Tiedot, jotka FB:n kautta jakelen, on aina saatavissa jotenkin muutenkin. Ja näytän ryhmän sivua usein tunnilla dataprojektorin välityksellä koko ryhmälle, niin että nekin jotka mahdollisesti eivät ryhmässä ole, näkevät mitä siellä on keskusteltu ja voivat siis halutessaan osallistua luokkatilanteessa. En siltikään ole varma, jääkö joku kuitenkin eriarvoiseen asemaan. Ja tätä kysymystä ei ole syytä unohtaa. Itse asiassa juuri tämä on myös yksi suurimpia syitä siihen, että sanon oppilaille, että mulle on turha lähetellä kaveripyyntöjä. En siis halua olla oppilaiden fb-kaveri senkään takia, että kun kaikki eivät siellä ole, niin silloin automaattisesti olen olematta heidän "kaverinsa". Sinänsähän tämä on aika pieni ja symbolinen asia, mutta sellaisena kuitenkin tärkeä. En tiedä, mitä ajattelisin, jos "fb-suhdetta" nimitettäisiin joksikin muuksi kuin "kaveruudeksi".

    Tuli vähän sekava selostus, mutta toivottavasti saat tolkkua, mitä ajan takaa :)

    VastaaPoista