Sain tänään ilokseni sähköpostia kollegalta, joka oli sattumalta eksynyt oppimateriaaliwikiini. Hän kertoi, että heidän koulussaan on käytössä oppikirjat, mutta ei työkirjoja, ja hän kaipaili vaihtoehtoa kopioiden haalimisrumballe. Lisäksi hän tiedusteli, miten oppitunnit rakentuvat, kun oppikirjoja ei ole, sekä miten teen materiaalini.
Nyt onkin juuri se aika vuodesta, kun me opettajat mietiskelemme materiaalitarpeitamme. Minulle on tullut tavaksi opettaa ilman oppikirjoja, mutta toki minulla on luokan hyllyssä muutama kirjasarja tunnilla käytettäväksi. Tämänhetkisistä kirjoista pidän eniten Wsoyn Taito-Voima-Taju -sarjasta, ja juuri siitä sarjasta käytössä on kasin ja ysin kirjat.
"Systeemini" on muuttanut muotoaan vuosien varrella, ja se hakee edelleen kokoajan suuntaansa. Alkuaikoina oppilailla oli vihkot ja mapit, joihon kaikki monisteet ja omat työt kerättiin kolmen vuoden ajalta. Sittemmin olen vähentänyt monistamistakin radikaalisti, ja monet monisteet ovat sellaisia, että kerään ne takaisin ja käytän uudestaan. Vanhoista käytännöistäni on sellaisenaan jäljellä vielä "oppimispäiväkirja", joka on tavallinen ruutuvihko, johon kirjoitamme ja kokoamme koko yläasteen ajan erilaisia itsearviointeja ja muita pohdintoja opintojen etenemisestä. Niistä yleensä näkyy ysin lopuksi hyvin havainnollisesti, miten paljon taidot kolmessa vuodessa ovat kehittyneet.
Ehkä aika hyvän kuvan tämänhetkisistä käytännöistä saa, kun kerron, mitä tänään tunneilla on puuhattu. Aamu alkoi ysiluokan tunnilla. Ysiluokkalaiset ovat juuri lukeneet oman valintansa mukaan jonkin seuraavista kirjoista: Hälläväliä huomisella, Alex ja pelon aika tai Lumi peittää jäljet. . Aamun ensimmäisellä tunnilla he alkoivat ryhmissä tehdä esittelyä kirjastaan muulle luokalle. Esittelyn painopisteen on määrä olla jotenkin suvaitsevaisuus/rasismi -teeman käsittelyssä. Oppilaat ovat aiemmin keksineet "tutkimuskysymyksiä" suvaitsevaisuuteen ja rasismiin liittyen, ja nyt he siis pohtivat lukemaansa kaunokirjallisuutta kysymysten näkökulmasta. Tätä teemaa käsitellään yhteistyössä uskonnon opettajan kanssa ja töiden tarpeisiin on perustettu blogi, johon esittelytkin aikanaan lähetetään. Tarkoitus on muutenkin jatkaa aiheen käsittelyä jotenkin tutkivan oppimisen hengessä ja harjoitella samalla tiedonhakua ja lähdekritiikkiä, mutta tarkempi toteutus on vielä sopimatta.
Tänään on ollut myös seiskojen tunteja. Seiskojen kanssa on tarkoitus harjoitella alustavasti aineistokirjoittamista ja toisen tekstiin viittaamista, mutta sitä ennen harjoittelemme erilaisten tekstien äärellä hyvien kysymysten muotoilua. (Seiskojen materiaalit) Kuten monessa yhteydessä olen tuonut esiin, käytän kaikkien luokkatasojen ja valinnaiskurssien kanssa suljettuja fb-ryhmiä, mutta koska ihan kaikki eivät FB:ssä ole, otimme juuri seiskojen kanssa käyttöön Edmodon. Se vaikuttaakin monella tapaa helppokäyttöiseltä ja aika monipuoliseltakin palvelulta. Olemme seiskojen kanssa lukeneet juuri Asko Martinheimon Isojalkainen poika -novellin, ja nyt oppilaat kirjoittavat Edmodoon siitä hyviä kysymyksiä, vastailevat toinen toistensa kysymyksiin ja arvioivat samalla kysymysten "laatua". Oppilaat ottivat Edmodon sujuvasti käyttöön, ja älypuhelimen omistajat latasivat puhelimiinsa appsit, joilla palvelua voi myös käyttää.
Kuva tämän aamupäivän seiskan tunnilta - kaikki ovat juuri sillä sivulla kuin pitääkin!
Kasien kanssa on meneillään lauseopin jakso. Sitä varten päätin nyt vihdoinkin tehdä ihan ruutukaappausvideot, jossa perusasiat selitetään. Valmiina on vasta Virke-lause-lauseke -video, mutta seuraavasta osastakin (Predikaatti-subjekti-objekti) on jo diat olemassa. Diaesitykset teen yleensä Google-docsilla ja ruutukaappausvideot BB FlashBack Expressillä. (Kiitos vinkistä ja ohjeista Anne Rongas!) Lauseopin harjoituksia teemme luokkakirjoja ja joitakin monisteita hyödyntäen. Lisäksi katselemme tässä yhteydessä usein dataprojektorin välityksellä erilaisia nettilehtiä yms. ja jäsennämme otsikoita. Samalla tarjoutuu mahdollisuus keskustella ajankohtaisista aiheista :)
Oman materiaalin tekeminen on tietenkin työlästä, mutta nykyvälineillä helppoa ja hauskaakin. Oman materiaalin jakaminen julkisesti vaatii monenlaisten kynnysten ylittämistä. Sain itse asiassa hiljattain kunnian kirjoittaa vieraskynän juuri tästä aiheesta Opettajan tekijänoikeus -kirjan blogiin.
Kun koulumme oppikirja- ja materiaalitilauksia mietitään, aion - jälleen kerran - toivoa oppikirjojen sijaan muita työkaluja. Olen aikemmin toivonut tietokoneita (hieman laihoin tuloksin). Tällä kertaa tulen toivomaan äikän opetuksen tarpeisiin 5-6 iPod Touchin hankkimista. Ne ovat huomattavasti halvempia kuin iPadit, mutta niillä pystyy silti tekemään vaikka mitä. Olen juuri tätä kirjoittaessani samalla hankkinut itselleni ikioman iPadin. Käsittääkseni sillä uusien oppimateriaalien tekeminen tulee sujumaan todellakin leikiten. Mutta se onkin sitten aivan oman postauksensa aihe :)
Kiitos, Nina, valaisevasta ja monipuolisesta postauksestasi! Terv. Lasse
VastaaPoistaKiitos kommentista! Hauskaa, jos tästä blogista on jollekulle muullekin kuin itselleni jotain iloa. T. Nina
VastaaPoista